Latvijā līdz 2029. gada vidum īstenos Starptautisko pilsoniskās izglītības pētījumu (IEA International Civic and Citizenship Education Study, IEA ICCS 2027).  

Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes Izglītības pētniecības institūta pētnieki rudenī uzsāks darbu pie IEA ICCS 2027 izmēģinājuma pētījuma, iesaistot aptuveni 70 Latvijas vispārizglītojošo un profesionālo skolu.  

Šajā pētījuma ciklā ir divi jaunumi: pirmo reizi visa pētījuma datu vākšana notiks tikai elektroniski, turklāt tiek plānots savākt datus ne tikai 8. klasēs, bet arī 11. klasēs vidusskolās vai pielīdzināmā līmenī (profesionālās izglītības iestādēs).  

IEA ICCS 2027 pētījums tiks veikts laikā no 2025.-2029. gadam, savukārt Latvijas rezultāti un plašāka analīze salīdzinājumā ar citām pētījuma dalībvalstīm gaidāma 2028. gada otrajā pusē 8. klasēm un 2029. gada vidū – 11. klasēm. 

IEA ICCS ir pasaulē lielākais starptautiskais un vienīgais pilsoniskās izglītības pētījums. Tā mērķis ir izpētīt jauniešu sagatavotību pildīt savus pilsoņa pienākumus, noskaidrot 8. klašu skolēnu zināšanu līmeni pilsoniskajā izglītībā. Pilsoniskās attieksmes un viedoklis tiks noskaidrots 8. un 11. klasēs un skolotāju un direktoru aptaujās. 

ICCS 2027 pētījumā piedalīsies 27 valstis no četriem kontinentiem.  

 

Detalizētai situācijas analīzei nacionālā līmenī tiks sagatavoti aptaujas jautājumi, kas ļaus padziļināti izpētīt Latvijas izglītības sistēmai un pilsoniskās izglītības saturam nozīmīgus jautājumus.  

Nacionālajā līmenī ICCS dati tiek izmantoti izglītības politikas un valsts politikas veidošanas vidēja termiņa dokumentos: Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.–2027. gadam, Latvijas nacionālās attīstības plānā 2021.–2027. gadam (NAP 2027) prioritātē “Vienota, droša un atvērta sabiedrība”, saliedētas sabiedrības monitoringā un plānos, Kultūras ministrijas Nacionālās attīstības plāna 2021.-2027. gadam prioritātē “Vienota, droša un atvērta sabiedrība” un tai sekojošo rīcības virzienos “Saliedētība”, “Tiesiskums un pārvaldība”, “Drošība”, kā arī plānošanas dokumentos tiek noradīts (rezultatīvais radītājs 2.1.4.), ka ar ICCS 2022 pētījuma palīdzību tiks nodrošināts skolēnu pilsonisko zināšanu izaugsmes monitorings, lai sekmētu dinamikas izpēti par jauniešu sagatavotību pildīt pilsoņa pienākumus. Līdztekus IEA ICCS pētījums ļauj iekļauties Eiropas Savienības un UNESCO ziņojumos un pārraudzīt valsts progresu ANO ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā. 

Sākot ar šo pētījuma ciklu, par ICCS projekta izstrādi un īstenošanu atbildīgs ir Bātas Universitātes (University of Bath, UK) Izglītības departamenta Starptautiskais studiju centrs ciešā sadarbībā ar IEA un iesaistīto valstu nacionālajiem studiju centriem. 

ICCS 2027 8.klašu pētījums (target grade of the ICCS 2027 core study -angļu val.) tiek veikts: 

Projekta numurs: 4.2.2.5/1/23/I/001 

LU reģistrācijas numurs: S439-ESS451JD-ZF-N-040 

Projekta īstenošanas termiņš: 2024. gada 1. janvāris – 2029. gada 30. jūnijs 

Projekta kopējais finansējums:  8. klašu pētījumam 209 680,59 EUR;  

Projekta vadošā universitāte: Bātas Universitāte (University of Bath). 

Projekta partneri: Latvijas Universitāte un universitātes no 27 valstīm 

Projekta komanda Latvijas Universitātē:  

  • vadošā pētniece Dr.sc.admin. Ireta Čekse 
  • vadošais pētnieks Dr.oec. Andrejs Geske 
  • pētnieks, zinātniskā grāda pretendents Mg.sc.edu., Mg.peda. Kaspars Kiris 
  • pētnieks, zinātniskā grāda pretendents Mg.math. Reinis Alksnis 
  • zinātniskā asistente M.Ed. Aija Nīlendere 

ICCS 2027 pētījumā tiek iekļautas 11.klases, kas ir daļa no ICCS 2027 pētījuma, bet netiek finansēts no augstāk minētā projekta. 

In english: izpf.lu.lv/en/research/projects/  

Vairāk par pētījumu lasīt šeit: 

IEA ICCS mājaslapā angļu valodā: https://www.iea.nl/studies/iea/iccs 

ICCS 2027 projekta īstenotāja Bātas Universitātes mājaslapā angļu valodā: https://www.bath.ac.uk/projects/the-international-civic-and-citizenship-education-study-iccs/ 

IZM mājaslapā latviešu valodā par ICCS 2027: https://www.izm.gov.lv/lv/jaunums/2027-gada-izm-istenos-skolenu-pilsonisko-prasmju-petijumu 

IZM mājaslapā latviešu valodā par Starptautisko izglītības sasniegumu novērtēšanas asociāciju IEA https://www.izm.gov.lv/lv/iea-iccs 

 

IEA ICCS 2027 pētījuma darba grupa 

LU IZPF Izglītības pētniecības institūta pētnieki: 

 

Ireta Čekse, Dr.sc.admin., vadošā pētniece, IEA ICCS 2027 pētījuma vadītāja Latvijā, projekta vadītāja, docente. ICCS pētījumā Ireta strādā kopš 2007. gada, kļūstot par tā vadītāju Latvijā 2014. gadā. Vadošās pētnieces maģistra darbs, promocijas darbs un pēcdoktorantūras studijas, zinātniskās publikācijas ir fokusētas uz pilsoniskās izglītotības izpēti un ar to saistītajiem problēmu risinājumiem. Vairāk nekā 18 gados uzkrātā pieredze ļauj pārliecinoši un mērķtiecīgi vadīt pētījumu, sadarbojoties ar ICCS projektā iesaistītajiem ārvalstu un Latvijas partneriem. ORCID: 0000-0002-0679-6535 

Andrejs Geske, Dr.oec., profesors, vadošais pētnieks. IEA un OECD pētījumos strādā kopš 1991. gada. No 2012. līdz 2020. gadam darbojies arī kā Izglītības pētniecības institūta direktors.  Starptautiskā mācību vides pētījuma OECD TALIS nacionālā pētījuma vadītājs Latvijā. IEA TIMSS, PIRLS, ICCS , ICILS un OECD nacionālo pētījumu izlases veidotājs. OECD PISA un TALIS, kā arī IEA TIMSS, PIRLS, ICCS un ICILS datu analītiķis un nacionālo ziņojumu autors un līdzautors. ICCS 2027 pētījuma izlases veidotājs. ORCID: 0009-0009-2221-6957 

Kaspars Kiris, Mg.sc.edu., Mg.peda., pētnieks un zinātniskā grāda pretendents Izglītības vadībā. ICCS 2027 pētījumā atbildīgs par datu plūsmu. Iepriekšējā ICCS pētījuma ciklā bija atbildīgs par datu apstrādi, pētījuma instrumentu ietvara lokalizēšanu, datu savākšanu, ievadīšanu, apstrādi un pirmo rezultātu publicēšanu. Kaspara vairāk nekā 14 gadu pieredze darbā izglītības vadībā, nacionālā un starptautiskā līmeņa projektos, lekcijās ar dažādām auditorijām, kā arī IKT un pētniecisko kursu pasniegšanā nodrošina kvalitatīvu un precīzu darba izpildi IEA ICCS pētījuma datu bāzu izveidē un datu kvalitātes kontrolē. ORCID: 0000-0002-5642-5900 

Reinis Alksnis, Mg.Math., ICCS projektā pētnieks, vēlēts Matemātikas nodaļā, Optometrijas un redzes zinātnes nodaļas pētnieks, zinātniskā grāda pretendents, “LU doktorantūras kapacitātes stiprināšana jaunā doktorantūras modeļa ietvarā” granta saņēmējs un kopš 2020. gada strādā Izglītības pētniecības institūta projektos. Kopš 2022. gada Reiņa starpdisciplinārā pieeja, pieredze statistikā un datu apstrādē nodrošina augsti kvalitatīvu IEA ICCS 2022 pētījuma datu apstrādi un datu statistisko analīzi. Zinātniskās intereses saistītas ar matemātiskās statistikas apakšvirzieniem un varbūtību teoriju un šobrīd izstrādā promocijas darba par neparametriskās statistikas un laikrindu analīzes jautājumu izpēti ļauj meklēt neordinārus risinājumus ICCS datu statiskākajai analīzei. ORCID: 0000-0002-5512-5463 

Aija Nīlendere, M.Ed., ICCS 2027 projektā ir zinātniskā asistente p.i., datu apstrādes vadītāja Latvijā un skolu koordinatore. Līdzdarbojās arī ICCS 2022 projektā kā zinātniski tehniskās informācijas inženiere. Desmit gadu pedagoģiskā darba pieredze visos izglītības posmos. Zinātniskās intereses saistītas ar pedagogu starpkultūru kompetences pilnveidi. ORCID: 0009-0006-2379-1839 

Citi projektā iesaistītie: 

Pētījuma izlases skolu koordinatori un datu administratori skolās, atvērto jautājumu kodētāji, studējošie. 

 

_____ 

ICCS 2027 8.klašu pētījums tiek īstenots Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" ietvaros sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju. 8. klašu pētījuma kopējās izmaksas ir 209 680,59 EUR.ICCS 2027 ir iekļauts 11. klašu pētījums, kura plānotās kopējās izmaksas ir 100 000,00 EUR.  

Paldies par Jūsu uzticību un dalību Starptautiskajā pilsoniskās izglītības pētījumā - ICCS! 

Pēc uzaicinājuma saņemšanas skolas tiek aicinātas apstiprināt savu dalību pētījumā un iesniegt nepieciešamo informāciju pētījuma materiālu sagatavošanai. 

Katra skola nozīmē un izvēlas savu pētījuma koordinatoru, kurš būs atbildīgs par pētījuma norisi konkrētajā skolā. Skolas koordinatora pienākumos ietilpst: 

  • saziņa ar Izglītības pētniecības institūtu (IPI),  
  • anketēšanas laika un atbilstošas telpas izvēle skolā (kopā ar skolas administrāciju), datoru atbilstības pārbaude pētījuma vajadzībām, 
  • anketēšanas organizēšana 8. un 11. klašu skolēniem,  
  • izlases skolotāju aptaujas aizpildīšanas organizēšana,  
  • skolas vadības aptaujas aizpildīšanas organizēšana,  
  • pētījuma materiālu saņemšana un nosūtīšana IPI. 

Skola tāpat izvēlas testa administratoru, kurš ir atbildīgs par sekmīgu datu savākšanas procedūru skolēniem digitālā veidā. 

Skolu koordinatoriem un testa administratoriem plānotas tiešsaistes mācības par pētījuma norisi skolā. Datums tiks precizēts. 

 

Atbildīgā par pētījuma norisi skolās – Aija Nīlendere, ICCS 2027 pētījuma skolu koordinatore un datu apstrādes speciāliste 

Atbildīgais par tehniskajiem risinājumiem datu savākšanā – Kaspars Kiris, ICCS 2027 pētījuma datu apstrādes vadītājs 

E-pasts saziņai: iccs@lu.lv 

Skolām, kuras ir apstiprinājušas savu dalību pētījumā, tiks nosūtīti kontakttālruņi ātrākai saziņai.