ICCS 2022 sekundārā datu analīze

2024.gada februārī uzsākta Starptautiskā  pilsoniskās izglītības pētījuma (IEA International Civic and Citizenship Education Study, IEA ICCS 2022) sekundārā analīze. Padziļinātas datu izpētes laikā tiks skaidrots, skaidrojot IEA ICCS un  pilsoniskās līdzdalības iespējas skolas un ārpusskolas vidē, uzsvaru liekot uz skolēnu pašpārvaldi kā līdzdalības formu un starpdisciplinārā priekšmeta Projektu darbs iespējām. Uzdevuma veikšanai tiks izmantoti dati no ICCS 2022 un intervijas ar ICCS 2022 dalībskolām kuru skolēni pētījumā uzrādīja augstāko līdzdalību pilsoniskajās un ar mācībām saistītajās aktivitātēs. Tāpat tiks veikta skolēnu pilsoniskās piederības un identitātes izpēte, kā arī mācīšanas un mācīšanās stratēģiju ieteikumu izstrāde pilsoniskās izglītības apguvē. Pētījuma mērķis ir palīdzēt skolotājiem un izglītības speciālistiem veiksmīgāk integrēt praksē pilsoniskās izglītības saturu un prasmes.

Sekundārā datu analīze notiek Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr. 4.2.2.5/1/23/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" .

IEA ICCS pētījumā 2023.gada pavasarī notika datu savākšana, kurā piedalījās 205 skolas Latvijas, no kurām 523 skolās dati tika vākti ar drukātām aptaujām un testiem, bet 152 – elektroniski. Kopā ICCS pētījumā tika aicināti piedalīties 4478 8.klašu skolēni, dati savākti no 3950 Latvijas 8.klašu skolēniem, kā arī 1813 skolotājiem un 164 ICCS pētījuma izlases dalībskolu direktoriem. ICCS pētījumā vasarā darba grupa strādāja pie pētījumā savākto datu ievade un kopš rudens, sadarbībā ar ārvalstu partneriem no IEA notiek datu tīrīšana un datu bāzu sagatavošana analīzei. Plānots, ka ICCS 2022 pētījuma rezultāti plašākai publikai tiks prezentēti 2023.gada nogalē, vienlaicīgi ar citām ICCS pētījuma dalībvalstīm.

IEA ICCS ir pasaulē lielākais starptautiskais un vienīgais pilsoniskās izglītības pētījums. Tā mērķis ir izpētīt jauniešu sagatavotību pildīt savus pilsoņa pienākumus, noskaidrot astoto klašu skolēnu zināšanu līmeni pilsoniskajā izglītībā. Detalizētai situācijas analīzei nacionālā līmenī tiks sagatavoti aptaujas jautājumi, kas ļaus padziļināti izpētīt Latvijas izglītības sistēmai un pilsoniskās izglītības saturam nozīmīgus jautājumus. Līdztekus IEA ICCS pētījums ļauj iekļauties Eiropas Savienības un UNESCO ziņojumos un pārraudzīt valsts progresu ANO ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā. Pētījums notiek Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.3.6.2/17/I/001 “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” ietvaros. Papildu informācija: ipi@lu.lv vai ireta.cekse@lu.lv


Uzsākts darbs Starptautisko pilsoniskās izglītības pētījumā

 

Latvijā līdz 2023. gada beigām īstenos Starptautisko  pilsoniskās izglītības pētījumu (IEA International Civic and Citizenship Education Study, IEA ICCS 2022). To paredz 2020. gada 16. jūlijā, noslēgtais sadarbības līgums starp Izglītības un zinātnes ministriju un Latvijas Universitāti.

2020.gadā Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Izglītības pētniecības institūta pētnieki ministrijas uzdevumā ir uzsākuši darbu pie IEA ICCS 2022 izmēģinājuma pētījuma, iesaistot 1600 skolēnu un gandrīz  400 skolotāju no aptuveni 30 skolām visā Latvijā. IEA ICCS 2022 pamatpētījums tiks veikts laikā no 2021. līdz 2023. gadam, savukārt Latvijas rezultāti un plašāka analīze salīdzinājumā ar citām pētījuma dalībvalstīm gaidāma 2023. gada otrajā pusē. Par ICCS 2022 pētījumu interesi ir izrādījušas 38 valstis no četriem kontinentiem. Tāpat šajā pētījuma ciklā Latvija ir viena no 28 dalībvalstīm, kas datus plāno ievākt elektroniski nevis papīra formātā.

IEA ICCS ir pasaulē lielākais starptautiskais un vienīgais pilsoniskās izglītības pētījums. Tā mērķis ir izpētīt jauniešu sagatavotību pildīt savus pilsoņa pienākumus, noskaidrot astoto klašu skolēnu zināšanu līmeni pilsoniskajā izglītībā. Detalizētai situācijas analīzei nacionālā līmenī tiks sagatavoti aptaujas jautājumi, kas ļaus padziļināti izpētīt Latvijas izglītības sistēmai un pilsoniskās izglītības saturam nozīmīgus jautājumus. Līdztekus IEA ICCS pētījums ļauj iekļauties Eiropas Savienības un UNESCO ziņojumos un pārraudzīt valsts progresu ANO ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā.

 

Pētījums notiek Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.3.6.2/17/I/001 “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” ietvaros.

Vēl par pētījumu variet lasīt:

IEA ICCS mājas lapā angļu valodā: https://www.iea.nl/studies/iea/iccs

IzM mājas lapā latviešu valodā: https://www.izm.gov.lv/lv/aktualitates/4190-starptautiska-petijuma-noskaidros-latvijas-skolenu-pilsoniskas-kompetences-limeni

IzM mājas lapā angļu valodā: https://izm.gov.lv/en/highlights/4210-an-international-study-will-measure-the-level-of-civic-competence-of-latvian-students


Nozīmīgākie jautājumi par Starptautisko pilsoniskās izglītības pētījumu - IEA ICCS 2022

Kas ir IEA ICCS 2022?

IEA ICCS 2022 (Starptautiskais pilsoniskās izglītības pētījums, IEA International Civic and Citizenship Education Study) ir pasaulē lielākais starptautiskais un vienīgais šāda mēroga pilsoniskās izglītības pētījums.

Ko nozīmē 2022?

ICCS ir starptautisks pētījums, kas atkārtojas cikliski (longitudināli). 2020 ir pamatpētījuma datu savākšanas gads. IEA ICCS 2022 izmēģinājuma pētījums notiks 2020.gada rudenī.

Kāds ir IEA ICCS 2022 mērķis?

IEA ICCS 2022  mērķis ir izpētīt jauniešu sagatavotību pildīt savus pilsoņu pienākumus un noskaidrot astoto klašu skolēnu zināšanu līmeni pilsoniskajā izglītībā. Detalizētai situācijas analīzei nacionālā līmenī ir paredzēti aptaujas jautājumi, kas ļauj padziļināti izpētīt Latvijas skolēnu un skolotāju viedokli piederības, identificēšanās un drošības jautājumos.

Cik sen Latvija piedalās Starptautiskajā pilsoniskās izglītības pētījumā?

Latvija IEA ICCS pētījumā piedalās jau ceturto reizi, pirmo reizi tam notiekot jau 1999. gadā. Iepriekšējie cikli bija CivED 1999, ICCS 2009 un ICCS 2016. Dalība visos četros ciklos Latvijai sniedz priekšrocību sekot līdzi trīspadsmit gadus vecu skolēnu pilsonisko zināšanu izaugsmei, un pētīt, kāda ir dinamika jauniešu sagatavotībai pildīt savus pilsoņa pienākumus.

Kas piedalās ICCS 2022 pētījumā?

Pētījumā piedalās vairāk kā 25 valstis no Eiropas, Āzijas un Dienvidamerikas. Pētījuma respondenti ir 13,5-14 gadus veci jaunieši, kuri mācās 8.klasē. Aptaujā piedalās arī viņu skolotāji un izlases skolu direktori. Latvijā izmēģinājuma pētījumā piedalās 1600 skolēnu un gandrīz 400 skolotāju no aptuveni 30 skolām visā Latvijā. IEA ICCS 2022 pamatpētījums tiks veikts laikā no 2021. līdz 2023. gada pirmajai pusei un tajā tiks iesaistīti gandrīz 4000 skolēnu un apmēram 3000 skolotāju no 150 Latvijas skolām.

Kāpēc pētījumā uzaicinātajām skolām ir vērts piedalīties IEA ICCS 2022?

Dalība IEA ICCS 2022 var kalpot kā papildus ieraksts skolas akreditācijas dokumentācijā. Kā arī skolu vadītājiem ir iespēja piedalīties starptautiski salīdzinošā pētījumā, lai noteiktu savas skolas skolēnu pilsoniskās kompetences līmeni attiecībā pret citām pētījuma izlases skolām Latvijā (skola pieprasot datus LU PPMF IPI, var uzzināt savu skolēnu rezultātus pilsoniskajās zināšanās attiecībā pret citām skolām, kuras atskaitē netiek identificētas. Šāda iespēja ir skolām, kuras piedalās pamatpētījumā). Skolas, kuras piedalās izmēģinājuma un pamatpētījumā saņem apliecinājumu par dalību starptautiskā pētījumā. Šo apliecinājumu var izmantot akreditācijas procesā. Skolotāji, kuri veic skolas koordinatora un testa administratora pienākumus saņems apliecinājumu par dalību starptautiskā pētījumā.

Vai pētījumā ICCS 2022 piedalīties ir droši?

IEA ICCS 2022 pētījumā iegūtā pamatinformācija par respondentiem un iegūtie dati ir aizsargāti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti, kā arī IEA ICCS pētījuma datu aizsardzības noteikumiem un ētiku. Pētījumā iesaistītie darbinieki, kas apstrādā datus ir informēti par datu apstrādi un ir parakstījis konfidencialitātes līgumu.

Cik ilgi ir paredzēts IEA ICCS 2022 pētījums?

Pētījums tiks īstenots no 2020.gada vidus līdz 2023. gada beigām. To paredz 2020.gada 16. jūlijā, noslēgtais sadarbības līgums starp Izglītības un zinātnes ministriju un Latvijas Universitāti.

Kas strādā pie IEA ICCS 2022 pētījuma?

Izglītības Zinātnes ministrijas uzdevumā IEA ICCS 2022 pētījumu veic Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Izglītības pētniecības institūta pētnieki sadarbībā ar viespētniekiem no Liepājas Augstskolas un Latvijas Nacionālā aizsardzības akadēmijas Drošības un stratēģiskās pētniecības centra.

Kā tiks vākti IEA ICCS 2022 pētījuma dati?

Pirmo reizi IEA ICCS 2022 pētījuma dati Latvijā  tiks savākti  elektroniski. Lai pārbaudīti datu savākšanas precizitāti, papildus daļa datu tiks savākta tradicionāli – aizpildot papīra formāta brošūras. IEA ICCS 2022 pētījumā skolēnu aptaujās iekļauti starptautiskie, Eiropas un nacionālie jautājumi. Skolēnu pilsoniskās kompetence tiks pārbaudītas ar testa palīdzību. Šoreiz daļa no skolēnu testa veidota līdzīgi spēļošanas uzdevumu pamatprincipiem. Skolotājiem un skolu direktoriem paredzēta tiešsaistes aptauja. Pētnieki tiešsaistē aizpildīs Nacionālā konteksta aptauju.

Kad būs pieejami ICCS 2022 rezultāti?

Starptautiskie un Latvijas rezultāti, kā arī plašāka analīze salīdzinājumā ar citām pētījuma dalībvalstīm gaidāma 2023. gada otrajā pusē.

Kas sedz IEA ICCS 2022 pētījuma realizācijas izmaksas Latvijā?

Pētījums notiek Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.3.6.2/17/I/001 “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” ietvaros, sadarbībā ar Izglītības un Zinātnes Ministriju. Pētījuma izmaksas: Eiropas Sociālā fonda līdzekļi 85% apmērā no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, valsts budžeta finansējums 15% no attiecināmajiem izdevumiem. Datu savākšanas Latvijā izmaksas laika posmā no 2020.gada 16.jūlija līdz 2023.gada 31.decembrim ir 240090,80 EUR.

Kur vēsties pēc papildus informācijas par IEA ICCS 2022?

Ja Jums ir neskaidrības vai rodas papildus jautājumi par IEA ICCS 2022 pētījumu, esiet aicināti rakstīt  IEA ICCS 2022 pētījuma vadītāja Latvijā Ireta Čeksei, e-pasts: ireta.cekse@lu.lv

IEA ICCS 2022 pētījuma darba grupa

LU PPMF Izglītības pētniecības institūta pētnieki:

Ireta Čekse, Dr.Sc.Administ., vadošā pētniece, IEA ICCS 2022 pētījuma vadītāja Latvijā, projekta vadītāja, docente. Kopš 2007.gada Ireta strādā ICCS pētījuma veikšanas un kopš 2014.gada ir IEA ICCS pētījuma vadītāja Latvijā. Vadošās pētieces maģistra darbs, promocijas darbs un pēcdokturantūras studijas, zinātniskās publikācijas ir fokusētas uz pilsoniskās izglītotības izpēti un ar to saistītajiem problēmu risinājumiem. Vairāk kā 15 gados uzkrātā pieredze ļauj pārliecinoši un mērķtiecīgi vadīt pētījumu, sadarbojoties ar ICCS projektā iesaistītajiem ārvalstu un Latvijas partneriem. ORCID: 0000-0002-0679-6535

Kaspars Kiris, Mg.Sc.Edu., Mg.Peda., pētnieks un zinātniskā grāda pretendents Izglītības vadībā, ICCS 2022 pētījuma datu apstrādes vadītājs (Data processing manager) Latvijā. ICCS 2022 pētījumā atbildīgs par pētījuma instrumentu ietvara lokalizēšanu, datu savākšanu, ievadīšanu, apstrādi un līdzdalīgs pirmo rezultātu publicēšanā. Kaspara vairāk kā 14 gadu pieredze darbā izglītības vadībā, nacionālā un starptautiskā līmeņa projektos, lekcijās ar dažādām auditorijām, kā arī IKT, un pētniecisko kursu pasniegšanā nodrošina kvalitatīvu un precīzu darba izpildi IEA ICCS pētījuma datu bāzu izveidē un datu kvalitātes kontrolē. ORCID: 0000-0002-5642-5900

Reinis Alksnis, Mg.Math., ir ICCS projektā zinātniskais asistents, vēlēts LU Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātes zinātniskais asistents, zinātniskā grāda pretendents, “LU doktorantūras kapacitātes stiprināšana jaunā doktorantūras modeļa ietvarā” granta saņēmējs un kopš 2020.gada strādā Izglītības pētniecības institūta projektos. Kopš 2022.gada Reiņa starpdisciplinārā pieeja, pieredze statistikā un datu apstrādē nodrošina augsti kvalitatīvu IEA ICCS 2022 pētījuma datu apstrādi un datu statistisko analīzi. Zinātniskās intereses saistītas ar matemātiskās statistikas apakšvirzieniem un varbūtību teoriju un šobrīd izstrādā promocijas darba par neparametriskās statistikas un laikrindu analīzes jautājumu izpēti ļauj meklēt neordinārus risinājumus ICCS datu statiskākajai analīzei. ORCID: 0000-0002-5512-5463

Kristīne Kampmane, Mg.Sc.Ing., pētniece un doktorante izglītības vadībā, IEA ICCS 2022 pētījuma skolu koordinatore. Līdzdarbojas pētījuma instrumentu un rokasgrāmatu pielāgošanā Latvijas vajadzībām, pētījuma datu savākšanā, ievadē un pēcapstrādē, un līdzdalīga pirmo rezultātu publicēšanā. Kristīnei ir pieredze IEA PIRLS un OECD TALIS pētījumos, kas nodrošina profesionālu pieeju darbā ar pētījuma izlases skolām un respondentiem. ORCID: 0000-0003-3142-2268

Elīza Briede – zinātniskā asistente (p.i.), līdzdarbojas zinātnisko pētījumu tēmas, metodikas, darba programmas un izpildes termiņu izpildē, veic projektā plānoto darba rezultātu iesniegšanas termiņu un noformēšanas kvalitātes pārbaudi.

Andrejs Geske, dr.sc.oec., vadošais pētnieks, profesors, TIMS, TALIS, PIRLS pētījumu vadītājs Latvijā. Vairāk kā divdesmit gadu pieredze, strādājot starptautiskajā salīdzinošajā pētniecībā, Andrejam sniedz iespēju redzēt kopsakarības, prognozēt pētījuma attīstības gaitu un veiksmīgi nokļūt līdz vēlamajam rezultātam. IEA ICCS 2022 pētījumā atbildīgs par pētījuma izlases veidošanu, līdzdarbojas nacionālo jautājumu veidošanā un datu statistisko analīzē.

 

Viespētnieki:

Ieva Bērziņa, dr.sc.pol., viespētniece, strādā pie ICCS 2022 nacionālo jautājumu izveides un pirmo rezultātu publikācijas. I.Bērziņa ir Latvijas Nacionālā aizsardzības akadēmijas Drošības un stratēģiskās pētniecības centra vadošā pētniece un Vidzemes Augstskolas docente.

Pāvels Jurs, dr.paed., viespētnieks, strādā pie ICCS 2022 nacionālo jautājumu izveides un pirmo rezultātu publikācijas, konsultē pētījuma instrumentu lokalizēšanas jautājumos. P.Jurs ir Liepājas Universitātes Izglītības zinātņu institūta pētnieks, Liepājas Universitātes Pedagoģijas un sociālā darba fakultātes asociētais profesors, monogrāfijas “Pilsoniskā līdzdalība: jauniešu potenciāls” (2020) līdzautors, Izglītības kvalitātes valsts dienesta Vispārējās izglītības iestāžu darbības un izglītības programmu īstenošanas kvalitātes vērtēšanas eksperts un Oskara Kalpaka Liepājas 15.vidusskolas Latvijas un pasaules vēstures, politikas un tiesību skolotājs.

Aldis Miņins, viespētnieks, dr.hist., strādā pie ICCS 2022 nacionālo jautājumu izveides, zinātniskais un literālis redaktors pētījuma instrumentiem un rokasgrāmatām, publikācijām. A.Miņins ir autors monogrāfijai Cīņa par varu Krievijas postimpērijas Rietumu perifērijā, 1917-1920”(2015); Zinātniskais redaktors monogrāfijām: Zemīte L. (2019) Rietumu pasaule modernajos laikos: vēstures problēmas. Las.ām. Marcinkēvičs, A., (2017) Ukrainas krīze: Divgalvainā ērgļa impērijas trieciens. Lasītava; liberālais redaktors: Čekse, I., Geske, A., Pole, O. (2017). Pilsoniskās izglītības problēmas un izaicinājumi Starptautiskā pētījuma IEA ICCS 2016 pirmie rezultāti. LU PPMF IPI.

   

_____

Pētījums notiek Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.3.6.2/17/I/001 “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” ietvaros, sadarbībā ar Izglītības un Zinātnes Ministriju. Pētījuma izmaksas: Eiropas Sociālā fonda līdzekļi 85% apmērā no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, valsts budžeta finansējums 15% no attiecināmajiem izdevumiem. Datu savākšanas Latvijā izmaksas laika posmā no 2020.gada 16.jūlija līdz 2023.gada 31.decembrim ir 240090,80 EUR

Paldies par Jūsu uzticību un dalību Starptautiskajā pilsoniskās izglītības pētījumā!

Pēc uzaicinājuma saņemšanas skolas tiek aicinātas apstiprināt savu dalību pētījumā un iesniegt pētījuma materiālu sagatavošanai nepieciešamo informāciju.

Katra skola nozīmē un izvēlas savu pētījuma koordinatoru, kurš būs atbildīgs par pētījuma norisi konkrētajā skolā. Skolas koordinatora pienākumos ietilpst saziņa ar Izglītības pētniecības institūtu (IPI), kopā ar skolas administrāciju anketēšanas laika un atbilstošas telpas izvēle skolā, datoru atbilstības pārbaude pētījuma vajadzībām (ja pētījums notiek digitāli), anketēšanas organizēšana 8.klašu skolēniem, izlases skolotāju aptaujas aizpildīšanas organizēšana, skolas vadības aptaujas aizpildīšanas organizēšana, pētījuma materiālu saņemšana un nosūtīšana IPI.

Skola tāpat izvēlas testa administratoru, kurš ir atbildīgs par sekmīgu datu savākšanas procedūru skolēniem rakstiskā vai digitālā veidā.

Skolu koordinatoriem un testa administratoriem plānotas tiešsaistes mācības par pētījuma norisi skolā. Datums tiks precizēts tiklīdz būs ziņas par valsts ārkārtas stāvokļa beigu paziņošanu.

 

Atbildīgā par pētījuma norisi skolās ir Kristīne Serova, ICCS 2022 pētījuma skolu koordinatore

Atbildīgais par tehniskajiem risinājumiem datu savākšanā ir Kaspars Kiris, ICCS 2022 pētījuma datu apstrādes vadītājs

e-pasts saziņai: iccs@lu.lv

Skolas, kuras ir apstiprinājušas savu dalību pētījumā, tika nosūtīti kontakttālruņi ātrākai saziņai.